Le Corbusier: poznaj mistrza modernizmu
Le Corbusier był najbardziej wpływowym architektem, urbanistą i designerem pierwszej połowy XX wieku. Jego teorie przez wiele lat kształtowały sposób myślenia o nowoczesnej architekturze mieszkalnej – nowe idee docierały za pośrednictwem uczniów Le Corbusiera do wielu zakątków świata. Był jednym z twórców i głównych przedstawicieli tak zwanego stylu międzynarodowego, który do lat osiemdziesiątych dominował w architekturze i designie. Charakterystyczna dla niego surowa estetyka modernizmu do dziś ma wielu zwolenników i naśladowców. Mało? A gdy dodamy do tego to, że napisał 50 książek i stworzył własny kierunek w malarstwie i nigdy nie skończył żadnej architektonicznej szkoły?
Le Corbusier był najbardziej wpływowym architektem, urbanistą i designerem pierwszej połowy XX wieku. Jego teorie przez wiele lat kształtowały sposób myślenia o nowoczesnej architekturze mieszkalnej – nowe idee docierały za pośrednictwem uczniów Le Corbusiera do wielu zakątków świata. Był jednym z twórców i głównych przedstawicieli tak zwanego stylu międzynarodowego, który do lat osiemdziesiątych dominował w architekturze i designie. Charakterystyczna dla niego surowa estetyka modernizmu do dziś ma wielu zwolenników i naśladowców. Mało? A gdy dodamy do tego to, że napisał 50 książek i stworzył własny kierunek w malarstwie i nigdy nie skończył żadnej architektonicznej szkoły?
Wiecie, że życie ma zawsze rację, a architektura się myli
Le Corbusier
Le Corbusier: kim była ta wyjątkowa postać?
Charles-Édouard Jeanneret-Gris, urodził się w 1887 roku w małym miasteczku La Chaux-de-Fonds w Szwajcarii. W młodości pracował w zakładzie zegarmistrzowskim swojego ojca, gdzie zajmował się grawerstwem. Wcześnie zainteresował się jednak architekturą i pierwszy dom zaprojektował mając zaledwie osiemnaście lat!
Charles-Édouard Jeanneret-Gris nigdy nie ukończył studiów architektonicznych – umiejętności i wiedzę zdobywał podróżując po Europie i ucząc się od ówczesnych twórców. Jego nauczycielem był między innymi berliński architekt i projektant form przemysłowych Peter Behrens. W jego pracowni wykuł niezwykłą przyjaźń z Miesem van der Rohe oraz Walterem Gropiusem, późniejszym twórcą szkoły Bauhaus.
W 1918 roku Jeanneret-Gris, wspólnie z malarzem Amédée Ozenfantem zainicjował nowy ruch artystyczny – puryzm, będący kontynuacją kubizmu. Artyści wydawali czasopismo „L’Esprit Nouveau”, w którym Jeanneret-Gris zaczął publikować jako „Le Corbusier”. Przyjęcie pseudonimu było dla niego symbolem ponownego odkrycia siebie.
W 1922 roku razem ze swoim kuzynem Pierre’em Jeanneretem założył w Paryżu studio architektoniczne. Do 1927 roku pracował przede wszystkim nad projektami willi – między innymi Maison La Roche, gdzie obecnie ma swoją siedzibę Fundacja Le Corbusiera. W latach dwudziestych opracował również swoje najważniejsze teorie urbanistyczne i architektoniczne, które zawarł między innymi w książce „W stronę architektury”, by po II Wojnie światowym zająć się projektami urbanistycznymi we Francji. Zmarł na zawał serca 27 sierpnia 1965 roku.
Najsłynniejsze działa mistrza
Le Corbusier zaprojektował dziesiątki budynków. Wiele z nich nie doczekało się realizacji, inne do dziś można oglądać między innymi we Francji, Szwajcarii, Niemczech i Indiach. Wszystkie realizują zasadę, że dom ma być „maszyną do mieszkania”. Według architekta budynki mieszkalne powinny być projektowane tak samo jak samoloty lub samochody, żeby jak najlepiej spełniać swoje funkcje.
Willa la Roche
Inaczej Maison La Roche, to jeden ze słynnych domów jednorodzinnych zaprojektowanych przez Le Corbusiera i Pierre’a Jeannereta w latach dwudziestych. Na potrzeby Willi La Roche, mistrz po raz pierwszy stworzył własną kolekcję mebli.
Willa Savoye w Poissy
Umiejscowiona na przedmieściach Paryża luksusowa willa to jeden z najbardziej znanych projektów architekta. Modernistyczna bryła swoi w otwartej przestrzeni, otwierając się jakby na przyrodę, a horyzontalne okna symbolizują kadr kamery, pokazującej co nowe obrazy. Jest wzorem tego, co on sam uważał za „zasady nowej architektury”.
Kaplica Notre Dame du Haut
Ronchamp we Francji to jedno z niewielu miejsc na świecie, gdzie możemy podziwiać zaprojektowany przez niego kosicół. Kaplica uznawana jest za najwybitniejszy przykład XX-wiecznej architektury sakralnej i do dziś przyciąga uwagę 80 000 odwiedzających ją rocznie turystów. Asymetryczna konstrukcja budynku bywa uznawana za pierwszą zapowiedź postmodernizmu.
Le Corbusier jako architekt – niepowtarzalny styl mistrza
Architekturę Le Corbusiera charakteryzują wstęgowe okna „oplatające” dom czy płaskie dachy z ogrodami. Jego styl to proste linie i kształty, minimalizm, zieleń wokół budynków i otwarte przestrzenie. Nieobca była mu zabawa proporcją, a sam uważany jest za twórcę nowego modernistycznego nurtu w architekturze – brutalizmu, cechującego się swoją surowością i ekspresją, betonem i stalą.
Le Corbusier i 5 zasad nowoczesnej architektury
W drugiej połowie lat 20. XX wieku Le Corbusier stworzył 5 postulatów, które nazwał „pięcioma zasadami nowoczesnej architektury”, do dziś inspirującej architektów. Owe zasady odnosiły się od możliwości nowych technologii. Zrywały one z konstrukcją budowli z grubych murów z cegły, rzucając się w objęcia żelbetonowych siatek słupów i stropów. Dzięki temu to wnętrza niosły środek ciężkości budynków, umożliwiając zewnętrzom, fasadom, dowolne ukształtowanie.
Oto 5 zasad wykreowanych przez mistrza:
-
Zasada
Bryła budynku jest wzniesiona ponad powierzchnię terenu na smukłych, wolnostojących słupach, które pełnią funkcję ścian nośnych. -
Zasada
Na dachu domu znajduje się ogród, który powstaje dzięki zastąpieniu dachów spadzistych płaskimi stropodachami. -
Zasada
Wnętrza są oparte na otwartym planie, który może być dowolnie modyfikowany w zależności od potrzeb użytkowników, ale z naciskiem na tworzenie otwartych przestrzeni. -
Zasada
Dzięki przeniesieniu ciężaru na słupy, fasada budynku może zostać dowolnie skomponowana. -
Zasada
Okna są poziome i podłużne, wstęgowo oplatające cały budynek, zapewniając równomierny dostęp olbrzymich ilości światła do wszystkich pomieszczeń.
Zasady estetyczne sformułowane przez niego do dziś inspirują architektów i designerów. Żaden inny twórca nie wywarł tak ogromnego wpływu na to, jak pojmowana jest architektura i przestrzeń mieszkalna. Jego pomysły nie były jednak całkowicie odosobnione. Był on jednym z przedstawicieli nurtu, który architekturę, meble i przedmioty codziennego użytku chciał podporządkować ich funkcjom. „Moje budynki zapewniają słońce, przestrzeń i zieleń”. Czy ktoś może mieć wątpliwości, że właśnie te trzy elementy są niezbędne w pięknym mieszkaniu?
Le Corbusier: projekty mebli
Głównymi zainteresowaniami tego wyjątkowego człowieka były architektura i urbanistyka. W latach dwudziestych zaprojektował jednak serię mebli, które miały służyć jako wyposażenie jego budynków. Meble, które określał mianem „wyposażenia mieszkaniowego” („equipement de l’habitation”), były podporządkowane tym samym zasadom co projekty architektoniczne. Mają prostą, zgeometryzowaną formę, a ich najważniejszą cechą jest funkcjonalność. Oto najbardziej znane z nich!
„LC-1”
To proste krzesło nawiązujące kształtem do krzesła reżyserskiego. Składa się ze stelażu z chromowanej stali i skórzanego siedziska. Zaprojektowane z myślą o wnętrzach mieszkalnych, znakomicie sprawdza się również w przestrzeni biurowej.
„LC-2”
„Petit comfort” to jedne z najbardziej znanych foteli w historii designu. Mają kształt sześcianu składającego się z zewnętrznego stelażu z chromowanej stali, w którym umieszczone są skórzane poduchy. Obecne w wersji zarówno kanapy, jak i fotela, do dzisiaj cieszą się ogromną popularnością wśród wielbicieli designu. Meble te zasłużyły sobie na miejsce Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku!
„LC-3”
Te fotele chociaż mogą wydawać się bardzo podobne do LC-2, LC-3, znane także jako „Grand comfort”, różnią się nieco od swoich mniejszych braci. Szkopuł tkwi w rozmiarze – jak nietrudno się domyślić, LC-3 są szersze, ale też niższe. Mają przyszyte poduchy, co mogło zdeterminować ich wybór w miejscach użyteczności publicznej.
„LC-4”
To szezlong z regulowanym oparciem. Podobnie jak inne meble zaprojektowane przez tego architekta, „LC-4” składa się ze stalowego stelaża i skórzanego wykończenia. Wyposażony jest również w podgłówek w kształcie wałka. Szezlong doskonale łączy ergonomię z minimalistyczną formą.
Chociaż Le Corbusier ma wielu krytyków, którzy zarzucają mu zamknięcia społeczeństwa w blokach z wielkiej płyty, jedno jest pewne – jest jednym z tych mistrzów architektury, obok których trudno przejść obojętnie.
Zarejestruj się na Westwing, dzięki czemu nie przegapisz naszych kolejnych inspirujących artykułów, bieżących porad, najlepszych ofert oraz kampanii, które sprawią, że Twój dom będzie piękniejszy. Do zobaczenia wkrótce!